Dag 1 och Dag 2

>> DAG 1 (torsdag 11/2)

Vi landade i Lissabon vid 18-tiden (19 svensk tid) och fick ut hyrbilen och satte kurs norrut mot Mira. Hungriga som vi alltid är så spanade vi matställen vilket det inte fanns i överflöd. Vi styrde därför kosan mot Fossen (Fig. da Foz) där det länge såg mörkt ut. Vi såg en restaurang som var öppen, men som inte såg särskilt tilltalande ut, men vi får väl ta den, tänkte vi. Vi svängde runt hörnet och skuller parkera och vad ser vi då? Jo, igenom en liten dörr ser vi hur det brassas ordenligt med kött. Vi tar ett snabbt beslut om att det är där vi ska få vår middag! Vi går in och beställer varsitt revbensspjäll, köper lite vatten och chips. (Övriga utbudet i affären var: vin och öl!) Vi får våra revben och sätter oss i parken utanför och käkar. Gudomligt gott!! Roines brasseria är värt ett besök för alla som befinner sig i närheten av Fossen!!

Efter detta kör vi mot Mira och når vårat hotell. Stort och fint! Här kommer vi bo bra! Därefter är det tack och godnatt och vi sussar sött...

>> DAG 2 (fredag 12/2)

Uppstigning och frulle vid 8. En riktigt bra sådan! Sedan är det dags för träningspass nr 1. 12,2km i Dunas da Tocha. Johan hade svårt att hålla igen i den snabblöpta terrängen och skuttar runt med lite misstag på 63 minuter. Vi andra tyglade oss något mer... När det gäller vädret så var det ganska kyligt ändå även om några av oss ändå insisterade på att det var pure-nylon-väder... Men jag kan väl tillägga att det var ganska varmt i supertröja också...

Lunchen blev picknick vid kyrkan i Tocha. Solen värmer!! Vi fick även köpt oss lite Laranjas av de lokala frukthandlarna. Och oooooh så goda de är!! De går inte att få bättre. Så C-vitamin och antioxidanter får vi i oss i mängder! Efter kyrklunchen gick vi in till ett café där de lokala gubbarna drack whisky och lirade domino. Vi höll något lägre profiler med kaffe och te till billiga penningar.

Och så var det dags för pass 2... Drygt 6km medeldistans där 75% gjorde samma jätteparallellfel till en kontroll och enligt resterande 25% så var det självklart den sträckan som avgjorde vem som har bäst orienteringsförmåga av det här gänget. Han, som också är den äldste av oss, visade dock inte lika mycket rutin under nästa dags eftermiddagspass... ;-) Men en fin träning i hög speed blev det.

Väl tillbaka hittade vi ett stort rum anpassat för lite relaxing, MEN det var svinkallt. Isoleringen inte den bästa... Dock fanns det en öppen spis och W&W såg till att hotelltanterna gick ut och plockade ved för att vi skulle kunna sätta igång en brasa. Efter ett tag kom den igång och vi vred upp en soffa mot elden där vi satt och såsade i väntan på middagen. Svårt att tänka sig att vi satt i Portugal. Kunde lika gärna varit i en fjällstuga i Åre.

Middagen käkades på hotellet och blev aningen stressad för W&W. Massagetid hade bokats till 20.30 som sedan behövdes flyttas till 20.45 då maten kom in 20.37. Tyvärr hann han nog inte njuta lika mycket av maten som oss andra som förövrigt var riktigt fin. Grilled pork on sword mit batata frita. Porken var dessutom baconinlindad och även lite korv och lök på spettet, samt batata frita i rikliga mängder. Von Otter à la Portugal skötte serveringen utmärkt!!

Mycket trötta stupade vi i säng tidigt efter vår första träningsdag här på Portugals västkust...